Dlhodobo sa snažíme viesť našu pekáreň tak, aby sa u nás zamestnanci cítili komfortne. Uvedomujeme si, že práca je miesto, kde ľudia trávia tretinu svojho času. Preto chceme, aby boli u nás spokojní a mali optimálne podmienky pre svoju činnosť, vďaka ktorým budú do práce chodiť radi. Rozhodli sme sa preto uskutočniť rozhovory so zamestnancami, aby sme zistili, ako sa im u nás páči a čo by sme mali zmeniť.
S kým sme sa rozprávali
Na rozhovor sme si z pozícii zamestnancov pozvali rozmanitú vzorku – od starších cez stredné ročníky až po relatívne mladších. Zahrnuli sme dlhoročných zamestnancov aj tých, ktorí nastúpili iba nedávno.
Služobne najstaršia zamestnankyňa pracuje u nás už 28 rokov. Naša najnovšia posila, ktorá nám odpovedala na otázky, je s nami od januára. Ostatní mali odpracovaných približne 10 rokov.
Rozhovory sme realizovali so zamestnancami na rôznych pozíciách – od výrobných pracovníkov cez riadiace funkcie a expedientku až po šoféra. Pýtali sme sa žien a otázky sme položili aj jednému mužovi.
Tieto rozhovory nám umožnili urobiť si dobrú predstavu o tom, ako to u nás so spokojnosťou zamestnancov vyzerá.
O čom sme sa rozprávali
Položili sme im viacero otázok. Okrem iného nás zaujímalo a v článku sa dočítate aj o tom:
- Či boli spokojní so starostlivosťou pri nástupe a zaučení.
- Ako sa cítia na pracovisku a či si rozumejú s kolektívom.
- Čo hovoria na nadriadených.
- Čo sa im na práci najviac páči.
- A, naopak, čo by zmenili a čo im nevyhovuje.
Otázka č. 1
Ako ste sa dozvedeli o pekárni Brojo?
Príbehy zamestnancov, ktorí u nás pracujú, sú rôzne. Tí, ktorí sú u nás dlhšie, si už ani nepamätajú, ako sa o pracovnom mieste dozvedeli. Služobne mladší zamestnanci sa o voľnej pozícii dočítali v inzeráte.
Otázka č. 2
Ako prebiehalo vaše zaučenie? Ak ste niečomu nerozumeli, mali ste sa koho opýtať?
Bezproblémové a hladké – takto opísali zamestnanci proces zaučenia. Vzhľadom na manuálnu remeselnú prácu je dôležité, aby si noví ľudia na začiatku prešli takmer všetkými pozíciami.
V procese zaučenia sú noví zamestnanci vždy sprevádzaní skúsenými kolegyňami alebo kolegami, ktorí ich prevedú jednotlivými krokmi a celým procesom. Ak niečo nevedia alebo na prvýkrát nepochopia, vždy majú k dispozícii človeka, ktorý im to rád a trpezlivo vysvetlí.
„My dokážeme zaučiť kohokoľvek. Vôbec nám neprekáža, ak človek niečo nepochopí na prvýkrát alebo mu to trvá dlhšie. Pre nás je podstatné, aby mal záujem pracovať a aby zapadol do kolektívu.“
Otázka č. 3
Ako je to teda s kolektívom v Brojo?
Klamali by sme, keby sme všetko opísali ako samé slniečko a dúhu. Aj u nás majú zamestnanci svoje problémy. Niekedy si ich prenášajú z rodiny na pracovisko a občas vznikne ľahký konflikt medzi zamestnancami.
Pokiaľ však ide o celkovú súdržnosť kolektívu, všetci sa unisono zhodli, že si nie sú vedomí žiadnych väčších vzájomných sporov či hádok.
„Pred niekoľkými rokmi tu nebola atmosféra príliš dobrá, bolo to v čase generačnej výmeny. Starší zamestnanci sa akoby nedokázali zmieriť s tým, že prichádzajú mladší. Teraz je to však už super. Takmer vôbec sa nestáva, že by u nás vznikali vážne konflikty, ktoré by sme museli nejako zásadne a radikálne riešiť.“
Otázka č. 4
Čo oceňujete na svojich nadriadených?
Každý zamestnanec vníma, že nadriadení sú tu pre nich v prípade potreby. Majiteľ pekárne je často na pracovisku a medzi nimi, čo na prvý pohľad môže pôsobiť trochu obmedzujúco a mierne stresujúco.
„Zároveň však vidíme a oceňujeme, že nás v skutočnosti nikto neustále nepozoruje. Nepozerá nám pri práci na ruky a nestojí stále za chrbtom. Nadriadení nám dôverujú a veria, že si svoju prácu odvedieme vždy poctivo.“
Otázka č. 5
Čo sa vám najviac páči na vašej práci?
Každý zo zamestnancov má svoje dôvody, prečo pracuje v pekárni Brojo. Povedali nám o tom toto:
- Zaujímavá práca: „Nie je to ako pracovať na jednej pozícii za pásom. Striedame sa na pracovných miestach. Rotujeme. Každý deň môžeme robiť niečo iné.“
- Voňavá práca: „Stáva sa mi, že ma zastavujú neznámi ľudia a vravia, že voniam ako čerstvo upečený chlieb.“
- Psychický oddych: „Napriek tomu, že v každej práci musí byť človek sústredený, nemusím si prácu nosiť domov. Odpracujem si zmenu a môžem vypnúť.“
- Ručná práca: „Každý výrobok je jedinečný. Každý z nich je originál, ktorý nenájdete nikde inde. Pohľad na výrobky ma teší a práca ma preto napĺňa.“
- Rozdávanie radosti: „Keď spomeniem v spoločnosti, kde pracujem, ľudia pekáreň Brojo poznajú a pozitívne reagujú. Oceňujú kvalitu našich výrobkov a tešia sa z nich.“
- Samostatná práca: „Máme tu pomerne veľkú slobodu. Nikto nás príliš nekontroluje a nesleduje. Musíme však k svojej práci pristupovať vždy zodpovedne.“
- Vieme, na koho sa môžeme obrátiť: „V prípade problémov je nám jasné, za kým máme ísť. Problémy sa tu neodsúvajú na neurčito, ale riešia ihneď, ako je to možné. Preto tu nikdy nevládne dusná atmosféra, ale pracovná pohoda.”
- Starostlivosť o zamestnancov: „Je tu o nás dobre postarané a vedenie sa snaží počas roka pri niektorých príležitostiach pripravovať pre nás prekvapenia a rôzne bonusy a darčeky.“
Otázka č. 6
Čo vám, naopak, nevyhovuje? Čo by ste zmenili?
Napriek mnohým pozitívnym reakciám spomenuli naši zamestnanci aj niektoré negatíva, ktoré súvisia najmä s charakterom tejto práce.
- Náročnosť: „Sme tradičná pekáreň a množstvo práce sa robí ručne. Ručná práca je vždy o niečo náročnejšia, ako keď ju za nás robia stroje.“
- „Vysoké teploty v lete: „V lete je príliš teplo. V takejto výrobe je to však asi normálne.“
- Neštandardný pracovný čas: „Pekáreň je nonstop prevádzka, a je potrebné, aby fungovala v noci, ale aj cez víkendy a sviatky. „Pracovný čas mi občas nevyhovuje, ale musím sa prispôsobiť.“
- Počet ľudí: „Už len výpadok jedného zamestnanca dokáže situáciu vo výrobe skomplikovať. S aktuálnym počtom zamestnancov potom súvisí aj ťažšie plánovanie dovoleniek.”
- Rozvoz výrobkov: „Rozvoz výrobkov najviac sťažuje prehustená doprava v meste.”
- Plat: „Ako všade inde, aj u nás by sme sa potešili vyššiemu platu.“
Otázka č. 7
Aké sú reakcie ľudí, keď poviete, že robíte u Broja?
„Keď poviem, že pracujem u Broja, ľudia mi niekedy vyčítajú, že som zamestnaný vo firme, ktorá neplní objednávky. Musím im vysvetliť, že ide o omyl. Nie je Brojo ako Brojo.
Bežní ľudia si mýlia našu pekáreň s firmou Champion Food, s ktorou okrem mena majiteľov nemáme nič spoločné. Nám to však spôsobuje problémy. Keď im však vysvetlím, že pracujem v pekárni a my dohody plníme, vtedy pochopia. Pekáreň poznajú a naše výrobky im chutia.“
Bonusové otázky na záver
Viete si predstaviť, že v pekárni zostanete pracovať dlhodobejšie?
Odporučili by ste pekáreň Brojo ako zamestnávateľa aj iným?
Ako v každej firme, aj u nás vo výrobe existujú veci, ktoré treba riešiť. Ľudia sa však neboja ich pomenovať a poukázať na ne. Väčšinou však nejde o nič závažné a zásadné. Z rozhovorov vyplynulo, že naši zamestnanci sú u nás spokojní a práca sa im páči. Chcú tu zostať a rozhodne by nás ako zamestnávateľa odporučili.
Na obe záverečné otázky totiž zaznela jednohlasná odpoveď: Áno, samozrejme. A nás to mimoriadne teší.